måndag 27 april 2015

Mount Kjugekull......

Naturreservatet som ligger på södra sidan av Ivösjön mellan Bäckaskogs slott och Bromölla. Jag gillar denna plats och har besökt den ett tiotal gånger genom åren. Här har jag fotat många fina bilder och platsen har en speciell dragningskraft varje vår. Den biologiska mångfalden är fantastisk och speciellt den biotop som existerar för udda växter är troligen sällsynt bra här. Den för mig, magiskt vackra vita blåsippan hittade jag i år 2015 på en ny plats och jag vet nu var den växer på två olika ställen här. Jag fick också lära mig något nytt. En humla som var bokstavligt talad nedlusad av parasiter. Jag "googlade" naturligvis detta när jag kom hem och fick då reda på att parasiterna troligen inte dödar humlan utan väntar på att den ska krypa in i sitt bo och där ta för sig av vax och nektar. Den ägde också det passande namnet: Parasitellus fucorum.










   
    












                                    Den vackra och ovanliga Vita Blåsippan                                       
         




















Backsippa närbild










Gulsippa









Omblommad Ängstistel











Backsippa


































                                        








                                                               









                                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar