söndag 12 april 2015

Ibland är det bra med flax!             15-03-17

Jag åkte ut denna kvällen för att köra lite nattfoto. Klockan var runt 22.00 tiden då jag steg ur bilen i en avsides totalt bäcksvart skog. Himmelen var molnbefriad och beströdd med miljontals stjärnor.
Riggade upp stativet och började foto. Döm om min förvåning när det efter en stund kommer en bil och stannar på samma P-plats som jag. Jag tänkte direkt knarkaffärer. Någon stiger ur bilen och tänder en ficklampa och går samma stig som jag tagit och kommer fram till där jag har positionerat mig. Jag påpekar att jag håller på att exponera så hen får gärna rikta lampan åt något annat håll.
Det visar sig vara en trevlig fotograf som frågar om jag fotar norrsken? Va, är det norrsken i kväll? Nu är inte detta något vanligt fenomen som vi i Blekinge är vana att se, jag har under mitt 50åriga liv aldrig sett det här nere. En extrem solstorm skulle tydligen orsaka att även vi i södra Sverige skulle få uppleva detta.
Min nyfunna vän kunde en hel del om astronomi och jag fick lära mig flera viktiga saker om stjärntecker och hur jag hittar polstjärnan. Jo vi fick lite fina bilder på norrsken och man måste ha lite flax ibland. Hade inte Conny P kommit denna kväll hade det bara blivit vanliga nattfoto och chansen att fånga en norrskensflamma hade passerat mig obemärkt.
Tack Aurora borealis för en skön dejt!









                           
                             Norrsken i Blekinge tillhör inte vanligheterna...








                             Norrskenet speglar sig i Orlundens vatten.

















     Visserligen inte norrsken utan stadens ljus, men en trevlig bild blev det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar