måndag 22 juni 2015

Bland Kungen och hans undersåtar...

På min anslagstavla i kork har jag en liten handskriven lapp. 
Jag skrev den för ett antal år sedan då jag tyckte att jag behövde lite fotoutmaningar. Då fanns det 8st utmaningar som jag ville fotografera, nu finns det bara 2st kvar. Jag lyckades i söndags nämligen få ett par bilder på självaste Kungen! Ja inte vår patetiska statschef utan en riktig Kung, Kungsfiskaren! 
För mig personligen är denna fågel en riktig goding. Trots sina klara färger kan den vara svårt att upptäcka när den sitter still. Har man tur får man se och höra den när den flyger och då kan man smyga sig på den. Förhoppningsvis så hittar man till slut någon av favoritgrenarna den dyker för att fånga fisk. På denna dagstripp så hade jag turen att även få några ok bilder på Forsärlan och Rödstjärt som båda är tacksamma objekt. Alla nedanstående bilder är tagna med ett 300mm objektiv.





Forsärlan. Normalt ser man den vid vattnet, här uppflugen på en gren..









Kungsfiskaren med nyfångat byte i näbben..







Här sitter den och vilar sig efter en misslyckad fisketur..







Kungsfiskaren i flykt. bilden är underexponerad och nedtonad..







Nötväcka.








 Rödstjärt hane.








Rödstjärt hona.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar