lördag 6 april 2013

Proppat på Pulken

Pulken, känns namnet igen? Inte det. I fågelskådarkretsar är det välkänt. Platsen ligger en bit utanför Yngsjö i östra skåne och hit kommer många tranor som mellanlandar på sin resa från Rygen i Tyskland mot Sverige. Det var första gången jag besökte denna plats och det var fullt med folk. Jag trodde inte det var så populärt. Tyskar, Danskar, och en o annan vilsen Blekingebo hade hittat dit. Avgränsat område med skådartorn men tranorna höll sig på behörigt avstånd från mitt lilla 300mm objektiv. Man hade behövt minst ett 600mm för att få vettiga bilder men jag tänker ändå visa bilder mest i dokumentärt syfte.


Om man har falkögon (ursäkta ordvalet) så kunde man denna kväll se, förutom tranorna förstås, grågäss, starar, gravänder, kanadagäss, kråka, enkelbeckasin, råka och tofsvipa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Inkommande...(trana)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Avgående... (sångsvanar) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sångsvan och grågäss
 
 
 
 
 
 
 
 
 
På väg hem så fick vi en härlig solnedgång, det var bara att stanna
till vid lämpliga objekt och ut med kameragrejerna...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Klibbalens hängen mot orange solnedgång..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vacker solnedgång utan objekt i närheten, denna gången fick mångfalden av
färger räcka som motiv.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Sista bilden för denna kvällen. Precis när jag är på väg att plocka ner kameran i ryggsäcken så flyger två gäss (möjligen sångsvan) förbi.
Det blir en fin slutvinjett...

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar