måndag 4 mars 2013

När allting stämmer

Det är många ingridienser som ska till för en lyckad fototur och ibland faller pusselbitarna på plats. Även en blind (sot)höna kan hitta ett korn. Ljusets betydelse för lyckade bilder kan och får inte förbises, finns inte det så blir heller inte slutresultatet bra. Men ibland så stämmer allting. Man är på rätt plats vid rätt tidpunkt och ljuset är det rätta. Alla bilderna här nedanför är tagna samma kväll.

Sothöna under födosök. Hon har precis dykt ner till botten och ryckt väck en tångruska. Vrider och vänder på den och plockar åt sig musslor och andra godbitar som hittas. Konceptet för just denna bilden var att jag hittade en låg vinkel och fick med solens reflektioner och havets färger. Bilden ser ut att kunna varit tagen på våren eller sommaren men den är tagen mitt i vintern.















Samma sothöna har nu flyttat sig ca: tio meter, det blir en helt annan bild. Vilken av bilderna är bäst?
Ja döm själva. Men visst har den översta bilden mer stuns och mer drag. Jag klassar den som vackrare.
Denna undre bilden har mer drag av att vara dokumentär och vardaglig.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Normalt använder jag vidvinkel vid landskapsfoto. Men eftersom jag alltid har två kameror med
mig ut så tog jag denna lyckade bild med ett 300mm objektiv. "Magic light" som en känd
amerikansk naturfotograf hade sagt...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Senare samma kväll när solen gick ner fick jag det där sällsamma magiska ljuset som bara dyker upp
några få gånger på ett helt år..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I gränslandet mellan att solen gått ner och det blir mörkt ute kan man
få med många olika spektrum av ljuset, gå inte hem för tidigt!
 
Jag hade naturligvis glömt stoppa ner den lilla ficklampan i fotoryggan
det blev till att treva sig hem genom skogen i mörkret. Men vad gjorde
väl det, kvällen hade varit lyckad i övrigt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar